私たちの研究室では、学生を募集しています。
私達の研究室は様々な独自性があるために研究テーマにはこと欠きません。どうしても競争という面もあるのでホームページには最新の研究テーマあるいは学生さん向けの研究テーマの記載は控えています。研究室への参加を考えている方には個別に説明しますので、メールください。見学も随時受け付けています。とても楽しい研究テーマがたくさん転がっています。また自分でやりたいことがある場合は、そのテーマが私達の研究室で実施可能か同様にメールや見学で聞いてください。
研究室には様々な能力が必要ですので、医学部や理学部に限らず興味がある方はお問い合わせください。ただし企業でも大学でも研究所でも、常勤の研究員や教員(助教、准教授、教授等)になるためにはいくつかの条件が必要だと思います。
1つ目は研究という行為にとても興味があることです。新しいことを自らの手で見つけるというのは本来楽しいものですが、一方で実験一つ一つはうまく行かないことのほうが多いです。野球が嫌いな野球選手が少ないように、研究が嫌いな研究者もまたほとんどいないと思います。
2つ目は基礎学力です。学部は問いませんが、基礎学力は必要です。研究は勉強の延長にあります。勉強ができたからといって研究ができるとは限りませんが、優秀な研究者で基礎学力のない先生はいないと思います。学部はむしろ多様な方がいいので医学部出身である必要は全くなく、理学部、農学部、工学部、獣医学部、薬学部、生命科学関連、その他、いずれもその特徴を活かせる研究環境です。
苦学生で金銭面での支援が必要な場合、何かしらの合理的配慮が必要な場合、なども相談してもらったほうがわかりやすいです。優秀な学生を金銭面などで支援する制度は複数ありますが、やはり研究者を目指す以上、誰でもいいというわけではありません。主所属が別にあるけれども研究はここでしたいという場合もご相談ください。うちには小児科所属の方が2人いますが、他の臨床科でも、理学部や農学部でも所属が複数あってももちろん構いません。
研究室は松井自身が18:00には帰宅しますし、学生さんは一般的にはもっと早く帰宅しています。子育てや臨床と両立するために週に数日だけ来るという選択肢もあります。少なくともブラック研究室ではないです。研究はとても大事ですが、生活や子育ても大事です。様々なこととうまく両立してください。ただし研究そのものに関してはあれもこれもと欲張るよりも一つ大きな実績を作るほうがいいです。これはNature、Cell、Scienceというたぐいの実績という意味ではなく(もちろんimpact
factorも論文の数も大事ですよ!)、X先生といえばYの研究、とわかるような研究テーマがあるという意味です。これについては私もまだまだ途上です。
We are looking for students to join our laboratory.
Our laboratory is unique in many ways, and there is no shortage of research
topics. Because of the partly competitive nature of research, we do not
list the latest research themes or research themes for students on our
website. If you are interested in joining our laboratory, please send us
an email so that we can explain our research individually. We also welcome
visitors at any time. We have a lot of fun research topics lying around.
If there is something that you would like to do, please ask if it is possible
to do it in our lab as well.
Laboratories require a variety of skills, so please contact us if you are
interested, even if you are not from medical field. However, whether it
is a company, university, or research institute, there are a few requirements
to become a full-time researcher or faculty member (assistant professor,
associate professor, professor, etc.).
The first is that you must be very interested in the act of research. It
is inherently fun to discover new things with your own hands, but on the
other hand, there are many times when each experiment does not go well.
Just as there are few baseball players who don't like baseball, I think
there are few researchers who don't like research.
The second is basic academic skills. It doesn't matter what department
you are in, but you need to have basic academic skills. Research is an
extension of study. I don't think there is an excellent researcher who
doesn't have basic academic skills. There is no need to be a medical school
graduate, as it is better to have a variety of faculties. Science, agriculture,
engineering, veterinary medicine, pharmacy, life sciences and etc. are
all welcome.
It is also easier to ask for advice if you are a struggling student and
need financial support, or if you need some kind of reasonable accommodation.
There are several systems that provide financial and other support to outstanding
students, but as long as you are aiming to become a researcher, not everyone
is acceptable. If you have a different main affiliation but want to do
your research here, please consult with us. There are two of us who belong
to the Department of Pediatrics, but of course you can belong to other
clinical departments, the Faculty of Science, or the Faculty of Agriculture.
In the lab, Matsui usually goes home by 18:00, and students generally go
home much earlier. There is also the option of coming only a few days a
week to balance childcare and clinical work. At least it is not a black
lab. Research is very important, but life and child-rearing are also important.
You should be able to balance various things. However, when it comes to
research itself, it is better to make one big achievement than to be greedy
about everything. This does not mean that you have a track record in Nature,
Cell, or Science (of course, impact factor and number of papers are important!),
but it means that you have a research theme that people can understand
who you are. I am still in the process of figuring this out.
私たちの研究室が、入学前の学生さんに求めるもの
私達の研究室が入学希望の学生さんに、その前にどの程度のレベルを最低限求めるかです。高いハードルでは有りませんが、念の為に記載しておきます。ポスドク以上はさらに自分でアイデアを持ち、計画を立案できることも求められます。
What is the minimum level that our laboratory requires of prospective students
before they can enroll? This is not a high hurdle, but it is included here
just in case. Post-docs and above are expected to be able to come up with
ideas and plan on their own.
1. 難易度の低い英語の論文であれば(辞書を片手にでも頑張って時間をかければ)ある程度は読める。英文をミスがあってもなんとか意味が通じるレベルで記載できる。英会話は入学してから練習すればいいです。
You can read some papers in less difficult English (if You work hard and
take your time, even with a dictionary in hand). You can describe English
sentences at a level where the meaning is somehow understandable even if
there are mistakes. You can practice English conversation after entering
the school.
2. 教えてもらうことをメモをとるなどし、自分のものにしようとする。指導をきちんと守ることができる。プロトコールを遵守できる。
Take notes on what you are taught and try to make it your own. Follow the
instructions. Follow the protocols.
3. 時間を守る。規則正しい生活をする。
Be punctual. Be regular in your life.
4. 後片付けをきちんとする。共通試薬の補充をする、あるいは不足に気が付き連絡する。
Clean up properly. Replenish common reagents, or notify us when you notice
a shortage.
5. 医学や生物学のバックグラウンドはなくてもいいですが、例えば細胞とか遺伝子とかそういう基本単語がわからない場合は事前に相談してください。「NHKスペシャル
驚異の小宇宙 人体III 遺伝子DNA」を見て勉強してもらいます。
You do not need to have a background in medicine or biology, but if you
do not know basic words such as cell or gene, for example, please consult
with me beforehand. You will be asked to watch and study "NHK Special:
The Amazing Microcosm of the Human Body III: Gene DNA".
6. 研究者としてやり遂げたい(漠然としたものでもいいので)何かがある。研究者でも就職でも医師でも何かしら見つけてやろうという意気込みは買います
There is something you want to accomplish as a researcher (even if it is
vague). Whether you want to be a researcher, hope to find a job, or plan
to return to a medical doctor, we highly value your enthusiasm to find
something important and new.